Design av dragtågssystem

Särskilt biltillverkarna använder i allt större utsträckning dragtåg för att försörja produktionsområden. Detta avser manuellt manövrerade industritruckar med flera släp. Föraren tillhandahåller materialet och hämtar samtidigt tomma lastbärare.

SNABB LÄNKAR

Design av dragtågssystem

Vid utformningen av dragtågssystemet ställs planeraren inför frågan om hur systemet ska utformas för sin specifika applikation. Tre aspekter diskuteras särskilt intensivt:

  • standardisering av processer och transportmedel,
  • optimering av lastnings- och lossningsprocesser och
  • göra systemet mer flexibelt inför förändrade transportkrav och störningar.

Beroende på planeringsfasen (grov planering, detaljplanering) definieras följande målvärden:

dragtågsbehov

Antal bogserbåtar, antal trailers på typbasis

 

anställda

Exakta uppgifter om erforderligt antal lokförare och logistikanställda

 

turer per dag

Se turerna över tid

 

totalt avstånd

Layoutbaserad utvärdering av de enskilda sträckorna

 

processtider

Lastning, körning och lossning i Gantt-diagrammet

 

tågets längd

Längden på dragtåget som traktorn ska dra beror på fabrikslokalen, gångbredder, traktorkapacitet, typ (struktur) på transportvagnarna och säkerhetsföreskrifter. Ofta krävs två till tre vagnar för leveranser till produktionslinjer.

Längre tåg (cirka sex till åtta) är möjliga så länge som traktorn har tillräcklig kapacitet, vagnarnas spårning är lämpligt anpassade och det finns tillräckligt stora gångar för att ta emot tågets svängar. Vanligtvis i lager kommer du att se tåg med sex till åtta bilar som transporterar material till och från kajen (lastkajområdet). De finns också ofta i lager- och sorteringsanläggningar.

Det finns olika typer av transportvagnar och konfigurationer som kan användas beroende på kundens behov. Att välja en lämplig beror på storleken, vikten och formen på din last och produkt, fabrikslayouten och om ett sekvenseringssystem används.

Effekter på användningsområdena

Byter man ut gaffeltruckar mot dragtåg måste ändringar göras i användningsområdena för att kunna använda det nya systemet. Av denna anledning rekommenderas det starkt att du involverar dina fabriksanställda i planeringen, eftersom de kommer att vara mer bekanta med materialflödet och de problem som ofta uppstår under transporter.

Därför bör fabriksarbetare utbildas i korrekt användning av traktor och dragbil. Effektiv och korrekt hantering ökar den totala produktivitetsnivån.

Det är också värt att notera att användning av dragtåg endast kräver en operatör för att köra tåget (om inte en automatiserad lösning används). Detta säkerställer att andra medarbetare kan användas i andra befattningar på ett meningsfullt sätt.

Planera framåt

Att byta från gaffeltruckar till dragtågssystem behöver inte vara smärtsamt om du planerar därefter. Fördelarna är mer än värda kostnaden och tiden att implementera.

Om du inte planerar, planerar du att misslyckas. Om du vill bli framgångsrik med omställningen är tidig planering avgörande.

Lista alla dina mål och analysera det aktuella scenariot. Du kan också använda simuleringar för att testa dina antaganden och bekräfta vilken metod du ska använda. Att identifiera förbättringspotential bör också vara en del av planeringsprocessen.

Om omställningsprojektet är mycket stort och innehåller faktorer som kan hämma produktion och produktion, planera omställningen i etapper. En förändring i processer innebär förändringar i arbete och vanor för anställda. Att byta godstransporter till bogseringståg kan möta motstånd. Uppnå små milstolpar istället för att göra hela projektet godare. Använd erfarenheten från intralogistikplanerare eller professionella för att säkerställa att hela planen passar in i din anläggnings miljö.​

Rent och miljövänligt

Med alla diskussioner om miljöförändringar, utsläppsminskningar och energieffektiv drift är byte till ett dragtågssystem rätt Bağlantı-sätt. Traktorer drivs för det mesta med batterier. Traktorer kräver mindre kraft för att fungera. Det betyder mindre bränsle och färre utsläpp.

Gaffeltruckar kan inte helt elimineras, eftersom de fortfarande behövs för att till exempel lasta och lossa lastbilar medan traktorer och släpvagnar körs inom anläggningen. Det är prestanda som kompletterar effektiviteten.

Industri 4.0

Om du planerar att utveckla en intelligent fabrik (smart fabrik) kan dragtåg stödja. Till exempel kan de utrustas med sensorer som vikt- eller hastighetssensorer för att spåra viktiga parametrar. Data från dessa sensorer kan användas för att effektivisera leveranstider och kedjor.

Data som samlas in av bogserfordon kan också användas för prediktivt underhåll. Det kan fastställas om dragtåget fungerar under pari och du kan serva det innan det går sönder. Detta minskar stilleståndstiden och eliminerar ersättningskostnader.

Optimering av reservdelsförsörjning med dragtåg

I tider av magra produktionssystem blir gaffeltrucken som internt transportmedel i produktions- och monteringsområdet mindre och mindre viktig. "Tågsystemen gör det här bättre",
Ett dragtåg färdas vanligtvis på en definierad rutt. I vissa fall går den enligt en tidtabell eller med ett fast intervall. Företagen förväntar sig till exempel processstandardisering, färre transporter, minskade lager och lägre personalkostnader. Vissa integrerar kravet på en gaffeltruckfri fabrik i sina produktionssystem för att bland annat minska risken för olyckor. De lovar inte bara mer säkerhet, utan lika transparenta och effektiva processer för leverans och bortskaffande.

Neri tugger-tågsystem - den säkraste och mest effektiva lösningen för ditt interna materialflöde

Inomhus eller utomhus, stort som smått, tungt eller lätt - med dragtågssystemen från Neri hittar du exakt rätt dragtågslösning för dina behov. Vi erbjuder dig skräddarsydda bogserbilslösningar från enkla applikationer med lastning/lossning på ena sidan till komplexa applikationer med lastmöjligheter på båda sidor i utomhusområdet.